Elöljáróban annyit, hogy az alábbiak nem biztos, hogy a legpontosabb és kőbe véshető definíciók lesznek. De remélem érthetőek és szemléletesek. Folyamatosan bővítem.
Amiket magyarul használunk:
Pálya: A teljes pálya 18 szakaszból (lyuk) áll és szinte mindig PAR72-es. A hossza úgy 6-7km körül van (ez még egyazon pályán is változik a különböző színű elütőkre számolva). Területe több
Szakasz: Az elütőtől a lyukig tart.
Lyuk: Szűken :) vett értelemben (hole) az, amibe a labdát kell bejuttatni. Átmérője 108mm, mélysége min. 101mm. A greenen helyezkedik el. Tágabb értelemben 1 szakasz a pályán. Zászló lengedez benne rajta a szakasz számával. Ez megkönnyíti a célzást. Amikor már a lyukra megy az ütés a zászlót kiveszik.
Elütő: Az a hely, ahonnan a szakasz elején indítjuk a játékot. Különböző színűek vannak …
A szinek függvényében a szakasz és így a pálya hossza is változik.
Ütő: Na, ez 1 bővebb téma. Nyilvánvalóan arra szolgál, hogy a labdát továbbítsuk vele a lyuk felé (jó esetben). Angolul club a neve. Vannak azok, amikkel a labdát repülésre késztetjük (ennek két csoportja van a fa /wood/ és a vas /iron/ és ezek kombinációja /hybrid/) és van az, amivel gurítjuk (putter). Anyaguk és kialakításuk sokféle. Az ütés távolságát az ütő fejének a dőlésszöge határozza meg.
Vas: Azok az ütők, amiknek a feje tömör fém (többnyire rozsdamentes acél). A bővebb vas szettek 3-SW-ig terjednek.
Fa:
Akadály:
Gurítás:
Labda: Jellegzetes gödrös felszínű 42,6mm átmérőjű kemény műanyag labda. A tömege 46gramm. Többféle minőségben gyártják a gyakorló (range) labdától a profi versenylabdáig. A minőséget jellemzi a pontosság és a távolság. 2, 3 vagy 4 rétegű lehet. A felületét 366 kis gömbszerű mélyedés (dimple) borítja. Ezek biztosítják a repülés közben a stabilitást, így a rücskös labda messzebbre repül, mint a sima. Persze ez a mai, korszerű formája, régen pl. bőrből készült és külön szakma volt a labdakészítő. A pályán használt labdák felületét gyárilag is ellátják márkajelzéssel és számozással, ezzel segítve az azonosítást. Kép a fejlécben :)
Az angolok:
Hole in one: Ez 1 igen ritka dolog. Azt az ütést hívják így, amikor az elütőről közvetlenül a lyukba találunk, tehát 1 ütéssel teljesítjük a szakaszt. Ez azért nem semmi, mert ha csak a PAR3-as szakaszokat nézzük, akkor is min. 120m-ről kell egy 10-11cm-es lyukba találni! A versenyeken soxor külön díjat tűznek ki a hole-in-one-ra. 1 kis szemléltető péda a nehézségre: ha a lyuk 100m-re van, akkor először is akkorát kell ütni, nem kisebbet és nem nagyobbat. És az irány: ha 1°-kal eltér az irány, az majdnem 2m-rel megy a lyuk mellé :(
Course:
PAR:
Fairway: a pályának az a része, amelyen célszerű a játékot folytatni. Jól karbantartott, nyírt fűvel borított. A szakasz hosszát a fairvay középvonalában mérik. Itt a távolságokat jelzik (a klub szabályzatában leírt módon). A pálya többi része a rought (az elütőt és a green-t kivéve). Ezen a részen is sok időt töltünk, többnyire a félrement labdák keresésével.
Flight: azokakik egy csoportban játszanak. Max. 4 fő lehet.
Driver:
Green: A lyuk körül lévő különösen gondozott és jó minőségésű gyep. Versenyekre nyírva a fű magassága csak pár milliméter. Elhelyezkedése a pályán vmint nagysága és alakja roppant változatos. Minőségének megóvása érdekében csak úgy átsétálni vagy golfkocsit áthúzni rajta nem szabad. Szerintem aki golfautóval rámenne, azt a helyszinen ráhúznák a zászlórúdra. Még a környékét is nagy ívben kerülni kell. Még itt.
Chip: röviden itt
Putt:
Putter:
Pitch: röviden itt
Wedge:
Range:
Handicap:
Score card: Ezen vezethetjük a pályán az eredményünket. Ami mindíg rajta van: a szakaszok sorszáma, hossza a különböző színű elütőktől, PAR és HCP. A kártya hátoldalára általában a pálya térképét is rányomtatják. Versenyen a flight-ban lévők egymás kártyáját vezetik.